Pitch Anyssa

Anyssa is 10 jaar oud en woonde samen met haar opa en oma. Ze heeft ook een moeder, maar ze heeft eigenlijk altijd gewoond bij opa en oma. Na groep 8 als na naar een nieuwe school gaat moet Anyssa misschien terug bij haar moeder gaan wonen, de moeder van Anyssa heeft de voogdij over haar en volgens de wet mag zei dan bepalen waar Anyssa moet wonen, aangezien Anyssa ook minderjarig is. Maar dat brengt Anyssa stress aangezien ze geen zekerheid heeft waar ze na toe gaat en omdat zei liever bij haar opa en oma blijft wonen. Juf Jolanda merkt dat namelijk ook op school, dat Anyssa er niet helemaal bij is. Omdat ze vaker haar huiswerk niet af heeft en daardoor dan achter loopt. Anyssa hoort bij de ontwikkelingstaken van 6-11 jaar waarbij ze leert emoties te herkennen en bij te sturen en dat doet ze bij juf Jolanda. Juf Jolanda geeft bij Anyssa aan dat ze merkt dat ze er niet helemaal bij is, en daar herkent Anyssa zichzelf ook in. Ze vertelde dat opa ziek is en dat ze misschien terug moet naar haar moeder en daar zit ze wel mee. In de serie zie je dat ze een hele goede band heeft met haar opa, ze is ook heel bezorgd over hem omdat hij erg ziek is. Als je dit bekijkt vanuit het etic perspectief, zie je dat er self-fulfilling prophecy ontstaat er hierdoor ook een intern rollenconflict. Doordat Anyssa op een eerder onjuiste definitie handelt in de situatie is het gevolg daarvan dat de verwachtingen niet passen bij haar rol van basisschoolleeftijd (Erikson). Een voorbeeld hiervan is namelijk dat ze bij de dokter zijn en zei zelf naar voor gaat en de verantwoordelijkheid neemt en praat met de dokter over zoals wanneer opa zijn pillen moet slikken, ook alleen zei weet hoe de apparaat voor de suiker van opa werkt. Waardoor ze eigenlijk ook een beetje de opvoeding verantwoordelijkheid op zich neemt van opa. Waarbij er dan sprake is van parentificatie. Het gaat ook wat slechter op school dat  ligt ook vooral door Anyssa haar thuissituatie maar volgens de opvoeding opgaven bij kinderen van 4-12 jaar zijn het normale problemen dat bij die leeftijd concentratieproblemen en lage schoolprestaties voorkomen. Corona is net begonnen en alles verandert, opeens mogen ze niet meer naar school en beginnen ze met online les. Aangezien opa en oma het financieel niet goed hebben en ook niet hoogopgeleid zijn is dat voor Anyssa moeilijker om de lessen thuis te volgen. Maar omdat ze natuurlijk leerplichtig is moet ze wel gewoon mee doen aan de lessen. Gelukkig heeft ze een juf die haar helpt, ze geeft haar een laptop die ze kan gebruiken en uiteindelijk mag ze ook de lessen alleen op school gaan volgen.  Omdat het vanuit huis moeilijker is voor Anyssa. Op het gebied van huiswerk kunnen opa en oma ook niet veel bieden, omdat ze niet opgeleid zijn dus die ondersteuning valt ook weg thuis. Opa en Oma zijn wel betrokken bij Anyssa maar ze voeren geen controle uit of strenge regels, dus Anyssa heeft een toegeeflijke/permissieve opvoeding gehad, dat komt vaker voor in een westerse cultuur. En als ik ga kijken naar de stelling denk ik dat Anyssa een dubbeltje is als je kijk naar het financiële leefgebied, maar ze kan zeker een kwartje worden, met behulp van meritocratie. Dus dan moet ze er wel hard voor gaan werken, alle handvaten die ze toegereikt krijgt pakken en hulp vragen als dat nodig is, de enigste wie haar een kwartje kan maken is zei zelf.